توصیه های کلی در مورد تغذیه ورزشکاران

- از غذاهای متنوع استفاده کنید تا انرژی، پروتئین، ویتامینها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز جهت سلامت خود را تامین نمایید.

- از چربیهای اشباع (روغن نباتی جامد، کره و چربیهای حیوانی) و کلسترول (زرده تخم مرغ و مغز گوسفند) کمتر استفاده کنید تا خطر بیماریهای قلبی و بعضی انواع سرطانها را کاهش دهید.

- از سبزیجات و میوه جات بیشتر استفاده کنید تا از بروز سرطانها، دیابت، بیماریهای قلبی و سایر بیماریهای مزمن پیشگیری کنید.

- از قندهای ساده (قند و شکر، نوشابه های گازدار، مربا، شیرینی، ژله و...) کمتر استفاده کنید تا از پوسیدگی دندان، افزایش وزن و بیماریهای قلبی پیشگیری کنید.

- مصرف نمک را محدود کنید زیرا باعث افزایش فشار خون و پوکی استخوان می شود.

- وزن خود را در حد متعادل حفظ کنید (در مورد ورزشهای هوازی ممانعت از کاهش وزن زیاد و در مورد ورزشهای غیر هوازی و قدرتی ممانعت از افزایش وزن)، زیرا کاهش زیاد وزن عملکرد را کاهش می دهد و افزایش درصد چربی بدن و چاقی باعث بروز دیابت نوع ٢، سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی می شود.

/ 1 نظر / 12 بازدید
آرمین عارفی

باسلام. من دانشجوی ترم 4صنایع غذایی هستم. خیلی به رشته علوم تغذیه علاقه دارم. و میخوام واسه ارشد تو این رشته شرکت کنم. میخواستم راهنماییم کنید ک واسه ارشد چ منابع و کتابهای تالیفی رو بخونم.؟ اگ خودم جدی بخونم امکان قبولیم هست؟ میشه راهنماییم کنید ک چطوری شروع کنم. خیلی سردرگم هستم. اصول تغذیه کراوس و فیزولوژی گایتون رو خریدم. ولی هنوز شروع نکردم ب خوندنش. راهنماییم کنید ک چکار کنم. خیلی ممنون.