نقش کافئْین در ورزش

کافئین روی سیستم مرکزی عصبی اثری تحریک کننده دارد. بنابراین ممکن است با نفوذ بر فرایندهایی که تحریک سیستم عصبی حرکتی را تعیین می کنند، عملکرد را افزایش دهد. این احتمال نیز وجود دارد که کافئین بر پردازش تحریکاتی که از محیط بر سیستم عصبی مرکزی وارد می شوند، تاثیر بگذارد مثل کاهش آگاهی احساسات مربوط به خستگی عضلانی. همچنین کافئین ممکن است با افزایش غلظت کلسیم در سلولهای عضلانی یا حفظ پتاسیم سلولها به هنگام انقباضات مکرر، بر پردازش محرکی که از محیط وارد سیستم عصبی مرکزی می شود، موثر باشد.

از سوی دیگر، کافئین منجر به آزاد شدن اسیدهای چرب آزاد از بافت چربی می شود و در نتیجه احتمالا با افزایش میزان اکسیداسیون اسیدهای چرب نیاز عضلات را به گلیکوژن تا حدی کاهش می دهد.

در افرادیکه بطور مرتب کافئین مصرف می کنند، تاثیر آن به حداقل می رسد و بیشترین تاثیر آن در افرادیست که بطور نرمال خیلی کم کافئین مصرف می کنند.

مقدار کافئین در چند ماده غذایی:

در ١۵٠ میلی لیتر قهوه (یک فنجان) حدود ۶٠ میلی گرم کافئین وجود دارد.

در ١۵٠ میلی لیتر چای (یک فنجان) حدود ٣٠ میلی گرم کافئین وجود دارد.

در ٢۴٠ میلی لیتر شیر کاکائو (یک لیوان) حدود ۵ میلی گرم کافئین وجود دارد.

در ٣۶٠ میلی لیتر کوکاکولا (یک بطری) حدود ۴۶ میلی گرم کافئین وجود دارد.

/ 1 نظر / 14 بازدید
ایرج عوض زاده

آقای دکتر غیاثوند از مالب وبلاگ شما استفاده کردم. سوالی داشتم من درحال حاضر برای امتحان دکتری در حال مطالعه هستم آیا استفاده از قهوه می تواند خواب آلودگی مرا که گریبانگیرم است را درست نماید با تشکر